donderdag 23 september 2010

Blog 5, Steeds gekker, 22 september

Steeds gekker

Stel, je wilt schrijver worden. Je bent al je hele leven met boeken bezig, en al vóór je kon lezen tekende je je eigen prentenboeken.
Op een dag neem je het besluit: nú ga ik het doen, nú weet ik welk verhaal ik wil vertellen. Mijn eigen verhaal. Niet omdat ik mijzelf nou zo interessant vind, maar omdat het een verhaal is dat verteld moet worden, om anderen, om begrip, om communicatie, om de wereld.

Twee jaar later ben je met 300 anderen op een feestje van de uitgeverij en vertelt er iemand zomaar, zonder dat je daar over nagedacht had: er zijn mensen in allerlei landen, in allerlei talen, die jóuw boek, jóuw verhaal misschien gaan kopen.

Dit is wat mij gisteren is overkomen. Dat er belangstelling uit Engeland was had ik inmiddels verwerkt, en ik hoop maar dat het doorgaat, want dan kan een vriend van mij in Ierland óók mijn boek lezen. Extra aandacht is leuk, een grotere kans dat mijn andere boeken gepubliceerd gaan worden, en extra geld is ook best leuk (ik wil een bad!).

Maar op dit moment zit ik op de bank en overdenk ik het nieuws van gisteren: er is belangstelling in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië én… Zuid-Afrika…

Stel je voor… je bent blij dat je ons drukke kippenlandje even uit bent om in het prachtige Toscane te gaan ontspannen. Achteloos loop je een boekhandel binnen op zoek naar een Nederlandse krant. En dan… dan zie je een boek liggen met rode schoentjes op de voorkant en een oer-Hollandse naam: Femke Talitha.
Het zou kunnen gebeuren. Komende zomer in Toscane in de boekhandel! Onwaarschijnlijk. De kinderen grappen dat Sinterklaas een exemplaar in het Spaans voor me mee zou kunnen brengen en ikzelf denk aan al die borderline-onderzoekers in buitenlanden die straks mijn blik van binnen óók kunnen lezen.

Tegelijkertijd: ik heb twee keer een paar uur gewerkt deze week, weer een flinke terugslag beleefd, maar ben ook weer tot rust gekomen. Ja echt, ik word steeds weer wat normaler, maar met alle objectiviteit die ik in me heb stel ik vast: de wereld rondom mij wordt steeds gekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten